Novinky

Pořád se jen snažíme dopsat zážitky z Fiji, ale za poslední dobu mám pár takových zážitků a postřehů, o kterých nestojí za to psát zvlášť články, ale přesto vám je chci sdělit (prostě se potřebuju trochu vykecat). Kdysi jsem někde četl takové vhodné pojmenování tohodle typu výlevů - slovní průjem. Jen takový lehčí, tentokrát.

Auto
... jsme v sobotu prodali, takže jsme aktuálně chodci úplně bez auta. Takhle to vyzní smutně, ale vzhledem k tomu, že to byl pěkný křáp, máme celkem radost. A popravdě cítím i malé zadostiučinění, jelikož kupující byli Němci, dokonce východní (Drážďany). Ne že bych Němce přímo neměl rád, ale kdybych si měl sám vybrat, komu tu plečku prodám, asi by tenhle národ byl dost žhavým kandidátem... Ještě rádi budou vzpomínat na kvalitou proslulá německá auta.
Pro vzpomínku jsem nahrál pár fotek - klikněte na obrázek nebo někam na tenhle text pro zvětšení, ale žádný zázraky nečekejte, to auto vypadá velký stejně jako malý.
Pozitivní stránka věci je, že jsme ve fázi shánění auta jiného, lepšího. Pokavaď by se tu vyskytl nějaký auto-nadšenec, ideálně se znalostí australských poměrů (tzn cen, modelů, které tu jezdí, apod.), budu vděčný za jakékoliv rady a doporučení. Tentokrát už nehodlám riskovat a před koupí auta s sebou beru automechanika na kontrolu.
Kromě tohodle bych uvítal zkušenosti lidí, kteří byli někde v outbacku - jaké tam jsou silnice? Co jsem slyšel, na některá místa se buď normálním osobákem buď dojet vůbec nedá anebo jen velmi pomalu, a tudíž stojí za to mít offroad.

Sting ray
Včera navečer jsme šli ukázat kamarádům tučňáky, kteří bydlí podél pláže. Tučňáky jsme nakonec i našli, ale co bylo mnohem zajímavějšího, zahlédli jsme ve vodě živočicha, který se tu jmenuje stingray. Bohužel netuším, jak se tomu zviřátku přesně říká česky. Myslím, že to bude asi rejnok, ale jistý si tím úplně nejsem. Je to taková čtvercová placka s ocáskem, která se vznáší ve vodě a chvílema trochu plácá (spíš teda vlní) dvěma rohama toho čtverce, tudíž jakoby létá. Normálně si jen tak plavala přímo pod námi, šedivá a velká asi půl metru. Musím s sebou zase začít nosit foťák a tyhle příšerky fotit.
Anglický článek o stingray na wikipedii - aspoň koukněte na fotku, tam vypadá přesně jako ta, kterou jsme viděli.
Český článek o rejnocích na wikipedii.

Štětky
Postřeh - praví Australani myjí nádobí nikoliv houbičkou, ale štětkou. Už jsem si na to i zvykl, ale dneska ráno jsem u mytí hrnku v práci nějak zavzpomínal, jak mě to kdysi vyděsilo. Nejvíc ze všeho mi ten předmět totiž připomíná malinkou štětku na záchod (a původně jsem si i myslel, že to bude spíš na čištění odpadu než na to nádobí), takže představa, že to strčím do svého hrnku, mi přišla dost divná.
Mimochodem, o čem jste čekali, že budu psát pod nadpisem Štětky?

My
No a abych se taky zmínil, co se děje s námi - žijeme si celkem dobře, občas zajdeme na pláž, když je hezky (zrovna dneska je a já dřepim v práci). Gabča tento týden zaskakuje v práci za kolegu, který je na dovolené, takže pracuje ve dne v noci. Já sedím většinou doma, jím a koukám na televizi. To je asi tak všechno. Ještě dokud jsme měli auto, byli jsme na výletě na Palm Beach, ale o tom napíšu jindy, aby to bylo pěkně popořadě.

Můry
Poslední asi týden nebo dva se v Sydney děsně rozmohly můry. Nevim, odkud se vzaly, prý je přinesl vítr - ale kdo ví, Australani si to mohli jen vymyslet a vítr se nemůže bránit, že jo. Každopádně se o večerech skoro nikdy člověk necítí osamocen, furt kolem lítá tenhle hmyz a snaží se přistát na nějakém nenápadném místě - uprostřed bílé stěny, na vašem obličeji apod.

Muší síťka v okně
Tohle prostě musím zmínit - jelikož ve většině oken nemáme žádnou ochranu proti hmyzu, včera jsem se hodinu a půl sral (pardon, ale to se nedá říct jinak) se síťkou, aby držela v okenním rámu. Mimojiné i kvůli těm můrám. Pečlivě jsem měřil, lepil suché zipy na okno i na síťku, až jsem byl fakt spokojený, jak to hezky sedí i vypadá, zkrátka jak jsem šikovný. A když jsem to měl celé hotové a upevněné ze všech čtyř stran, začalo se to pěkně popořadě odzhora odlepovat (suchý zip od síťky), hezky jedna páska po druhé. Myslel jsem, že mě z toho trefí šlak (taky pěkné české slovo). No, skončilo to relativně šťastně, síťka už drží, za pomoci deseti minut vzteku a sešívačky, jen už nevypadá tak pěkně, jak původně měla.
Rada na závěr: pokud se chystáte dělat něco podobného, nikdy se nesnažte nalepit cokoliv na síť, prostě to na těch dírách nedrží.

1. Jenom jsem chtela pripsat komentar o ty stingray - nevim jestli si pamatuje lovce krokodylu, Steva Irwina, ten prave loni zemrel diky tomu ze ho ta stingray bodla do hrudniku... pry to byla freak accident.
    Verka

2. No jasně, Steve Irwin je v Austrálii celebrita a dost ho tu loni oplakávali. V rámci oplakávání taky mimochodem bylo pobito celkem dost stringrays, nacházeli je mrtvé na plážích a tak. Lidi jsou tu hloupí...
    Steve Irwin dostal dokonce přímý zásah, probodla mu srdce - dost velká náhoda. Stingray prý ani normálně neútočí, spíš jí musel nějak škádlit a ona se tim ocáskem bránila.

3. Ahoj, mate uzasne fotky z Fiji, my bychom tam chteli s pritelem pristi rok v breznu, muzete nam poradit ohledne ubytovani a prepravy na ostrov Modra Laguna?

4. Děkujeme za pochvalu fotek, jsme na ně…teda hlavně Jirka…patřičně hrdí. Jinak dovolenou na Fiji mohu jen doporučit. Jen se domnívám, že v březnu zrovna končí léto a tudíž i období dešťů, takže vám tam může trochu více pršet. Na druhou stranu si zase užijete pravé tropické vlhko a vedro.
    Dle našich zkušeností jezdí na ostrovy, kde je Modrá laguna, jen jedna komerční společnost Awesome Adventures. Transfer je jednou denně a ostrovy kolem Modré Laguny jsou poslední zastávka. Popravdě si stále nejsem moc jistá, kde že ta Modrá laguna skutečně je…je to tam totiž modrý všude. Ale je uváděno, že by měla být u ostrova Nanuya Lailai. Tady je několik resortů, ale máme informace jen o jednom Sunrise, který je na východní části ostrova tzn. na opačné straně než je uváděna Modrá laguna. Ubytování je v tradičních bure s vlastní sociálkou a velmi pozitivní ohlasy jsem slyšela na jídlo, které je povětšinou formou bufetu. Jinak u modré laguny jsou, tuším, další dva nebo tři resorty, o kterých bohužel nemám informace. Pokud chcete strávit dovolenou pouze na jednom ostrově, je Nanuya Lailai určitě dobrá volba, jelikož většina resortů pořádá řadu výletů na ostrovy v okolí. Určitě bych ale při plánování vaši dovolené zvážila zakoupení některé z nabízených balíčků nebo jen lístku na loď s ubytováním, a přejíždět mezi ostrovy.

5. Pěkný stránky

Držím Vám moc palce, ať si to náramně užijete. Já jsem práve v ČR, ale rok zpět jsem strávil podobně jako Vy na Novém Zélandu.Na takto prožité roky se nedá zapomenout. Uživejte si to plnými doušky, letím za rok za Vama.Musím si to tady ještě pořádně pročíst a prohlédnout všechny fotky.

Mějte se moc Fajn. Johan.

6. Cau cestovatele! Dlouho jsem na vase stranky nezavital, takze ted je prochazim a kazdou informaci hltam jako malinu. Jste jednicky, jak vsechno zvladate! A taky kolik toho zvladate - je to naprosto uzasne! Drzim vam pesti i nadale!

Ale chybi tu jedna drobnost - nemuzu tu nikde najit zadnou Santa Clausici ve vanocnim obleku :-)

Kazdopadne se mejte moc hezky!

7. Tak k 4WD pár informací z outbacku - jeli jsme ze Sydney přes Melbourne, Kangaroo Island, Adelaide, Uluru, Darwin až do Cairns. Na celé cestě v podstatě vystačíš s normálním autem, využil bys ho akorát kolem Uluru na jednu cestu (kam musíš mít povolení) a pak hodně nahoře v Kakadu NP a Litchfieldu. Pěkná je prý i Savanah Hwy, která vede z Broome do Cairnsu úplně po vrchu.

Jinak to moc nevyužiješ, pravdou je, že narazíš na cesty, které prostě nejsou asfaltové a normální auto tam pěkně drncá, ale k tomu ti 4WD sám o sobě nepomůže, musíš mít větší průměr kol a možná lepší pružení.

V Kakadu si bez 4WD moc neškrtneš, těch míst, která jsou dostupná 2WD zas tak moc není. Na druhou stranu v průběhu wet sezóny nejsou ta ostatní místa moc dostupná ani pro 4WD a i jinak musíš mít zkušenosti s jejím řízením. A když už se na takovou cestu dostaneš, tak musíš být nadšenec - rychlost se okamžitě značně snižuje, v tom Kakadu třeba na 60km cestu k Jim Jim Falls doporučují 2 hodiny, takže pokud nejsi nadšenec tak ti bude stačit pár kilometrů a budeš toho mít dost, protože to prostě trvá hrozně dlouho.

Neváhej s dotazy, ale raději emailem - dík.