Čínské kousky - Yum Cha

Dneska jsem byl s kolegama na oslavném obědu. V poslední době jsme zkrátka těžce pracovali a management nás za to odměnil obědem. :)
Na návrh kolegy Nicka jsme vyrazili (v celkovém počtu 7 lidí) do čínské Yum Cha restaurace nedaleko od firmy, Manly Phoenix přímo na Manly Wharf (tj s výhledem na moře).
Další kolega a jediný Číňaň v celé tlupě (teda on je z Malajsie, ale Číňaň jako Číňaň, znáte to), Chee, radil, vysvětloval, popisoval a mimojiné mi i sdělil, že tahle Yum Cha není nic moc, že v China Town v Market City je mnohem lepší, což jsem snad ani vědět nechtěl.



Z toho, co mi všechno pověděl, je nejzajímavější asi tohle - Yum Cha znamená v mandrínštině pití čaje. K tomu si Číňani dají nějakou mňamku, které říkají dim sum. A oboje dohromady je to ta yum cha - čaj a spousta jídla po malých kouskách. V praxi to vypadá tak, že lidi sedí, mají kolem sebe milion mističek s lecjakými dobrotami a berou si pořád něco jiného. Prý se to dá dělat i doma, ale většina lidí spíš chodí do restaurace, kde si na pár hodin sednou, pijí čaj, klábosí a občas něco pozřou. Považuje se to za oběd, ale asi se tak dá zvládnout kterékoliv jídlo.
Ale zpátky. Tady to probíhalo tak, že nás usadili k velkému kulatému stolu s takovým tím točícím se středem. To jsem si vždycky chtěl vyzkoušet, takže teď to konečně přišlo. Hnedka jak jsme sedli, začali kolem jezdit vozíky s kulatýma miskama a nabízet. Nemůžu bohužel říct co, jelikož tohle si vzal na starost Chee a já z té čínštiny moc nepochytil. Každopádně nám každou chvíli někdo přidal na stůl novou konvici s čajem (zelený, prý nějaký speciální, který tmavne čím déle se louhuje, navíc s nějakou kytkou přidanou) nebo novou mističku. Navzdory tomu, že jedna z kolegyň je vegetariánka a skoro všechno bylo masité, zvládali jsme mističky celkem rychle zpracovávat. Obsah tvořily převážně takové ty čínské gumové knedlíky plněné masem - zaregistroval jsem vepřové, kuřecí a dost často krevetky. Kromě knedlí bylo kuřátko se sójovou omáčkou, pár typů jarních rolek, rýže zabalená do dost zeleného listu a nějaké smažené věcičky (asi taky ty knedlíky) - ty mi chutnaly asi nejvíc, pěkně křupavé. Ještě jedna křupavá věc tam vlastně byla, ale těžko jí popsat - osmažená koule, na vrchu hodně křehká, uvnitř hrozně měkká a plněná vepřovým, krevetama a houbama. To bylo taky dobrý. Nakonec jsme si vyškemrali ještě desert, vaječné dortíky a palačinky plněné ovocem. Palačinku jsem neměl, ale dortík ušel, jen byl dost malý.
Celkově to byla mňamka, pokud někde v okolí je yum cha k dostání, neváhejte a vyražte na ní. Přinejmenším ten stůl s otáčecím kolem a hromadou mističek stojí za to!
Pro víc informací, historii a tradicích doporučuju článek o yum cha na Wikipedii.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Vegemite

Kempování Toowoon Bay a potápění Terrigal Haven

Víkend na Slovensku a/nebo trochu taky v Maďarsku