Roseau a odjezd do Laudat

Den dvanáctý, úterý 20/3/2012

Třetí den v East Carib Dive jsme se rozhodli posunout dál. Ráno jsme pakovali, dali si snídani na pláži a povídali si s Beatrice. Přeze všechny věci jako ručně postavený sprchový kout nebo molo z hromady kamenů a betonu je možné tu zaplatit kartou. Dokonce i dostat se z tohoto zapadlého místa bylo snadné - vyšlapali jsme si kopec k silnici a bus jel za méně než minutu. Nabral nás a za 30 minut jsme byli v Roseau, hlavním městě Dominiky. Cestou nám spolupasažér radil, kde vystoupit. Dozvěděli jsme se od něho, že v Roseau jsou 3 autobusové zastávky - od řeky jezdí autobusy na sever, na marketu jsou autobusy ve směru jih, a na rohu Bath St a Valley Rd do Laudat. Cesta nás dohromady (2 lidi) vyšla na EC$9 - tedy nějakých 60Kč, naprostá pohoda.
Když jsme vylezli na zastávce u řeky (poté, co projel celé město), nejprve jsme prošli město a prohlíželi, kde se ubytovat. Sutton byl drahý, Syme Zee celkem OK (pokoj s klimatizací za EC$160, bez klimy za EC$130). Hotel byl hnedka na Valley Rd, tak jsme to vzali, uklidili si batohy, dali si sprchu a vyrazili na průzkum Roseau.

Přes město k botanické zahradě, kde jsme viděli kromě stromů a kytek také místní památník na Hurricane David z 1979, který padlým baobabem rozdrtil školní autobus. Pak kolem hřbitova do kopce na Mount Bruce. Byl to ale docela výšlap, bylo vedro jako v krematoriu a Gabča mě cestou slušně proklínala. Já nevím proč, ale za každou cestu do kopce z nějakého důvodu můžu já. Ale stálo to za to, i když zpocený jsem byl jako myš. Nahoře byl památník, děla a především odtamtud byla báječná vyhlídka na celé město. Navíc ještě je na kopci nejlepší městská čtvrť včetně prezidentského domu. U jednoho z domů mě strážný za plotem mě k smrti vyděsil, vůbec jsem si ho nevšiml a vypadal docela jako že bych ten dům nechtěl vyloupit. A to jsem u prezidentského domu ještě ani nebyl. Když jsme došli nedalo k němu, jen jsem zamířil foťák tím směrem a už na mne pokřikoval chlapík se samopalem. Tak mě to zase přešlo.
Dolů do města jsme se vrátili opačnou stranou kopce, po silnici.
Ve městě jsme si dali oběd v takové restauraco-jídelně. Nebyla tam obsluha jako taková a měli jen 2 jídla na výběr. Dali jsme si obě :) Pak jsme sehnali zmrzlinu, chvíli se ještě procházeli, než Gabča začala trpět komáry - před těmi jsme se nakonec schovali do musea u trhu a přístavu. Tam to bylo docela fajn, žádní lidé, historie Dominiky, kolonizace, ukázky lokálních zvyků a tak. Klidně bych tam strávil pár hodin, ale Gabče pak zase byla zima a nebavilo ji číst. Jeětě jsme pak nahlédli do kostela, dali si další pauzu v hotelu, skočili si do ATM pro hotovost na další dny a koupili nějaký lokální fastfood a nakonec skončili v našem hotelovém baru s pivkama a rum punchem.

Náklady: ubytko 3 dny a 2x4 ponory EC$1470, bus Salisbury-Roseau EC$9, hotel na 1 noc EC$160, fastfood EC$3.25, lahev vody EC$3.15, oběd pro dva EC$37, zmrzlina EC$5.35, vstup do musea pro dva EC$16, nákup jídla v IGA EC$18.25, fruitcake EC$8.72, pečivo EC$5, hotdog EC$10, pár piv v baru EC$22

Den třináctý, středa 21/3/2012

Terminál pro výletní lodě
Ráno jsme vyrazili do města na snídani a postupně došli do přístavu. Den předtím tam bylo naprosto mrtvo a prázdno, ale dneska to bylo jinak. Do přístavu vplouvala velká výletní loď. Že to není jen taká lecjaká loď jsme se dozvěděli až o pár dní později. To ale až za odměnu na konci článku :)
Každopádně jsme si nakoupili kafata, banana bread a fruit cake a sedli jsme na kamennou zeď v přístavu. Bylo až neskutečné, jak ta včera liduprázdná ulice ožila - hromada taxikářů a lidí nabízejících výlety. Ignorovali jsme je a dost dobře zabíralo "my nejsme z lodi". Tím pochopili, že jednodenní výlet za pětinásobek běžné ceny nám neprodají a tudíž jsme dost neperspektivní. Naopak se s námi dva chlapící dali do řeči.
V klidu jsme se vrátili do hotelu chvíli poté, co turisté začali opouštět loď a frmol začal. Sbalili jsme batohy a došli na zastávku minibusu kolem 10.00. Tam jsme po chvíli vyzvídání od místních zjistili, že bus do Laudat jel v 9.00 a další jede v 13.00. Postupně jsme z nich vytáhli, že tuhle trasu jezdí jen jeden člověk, ráno veze děti do školy a odpoledne dělníky zpátky. Do jedné odpoledne se nám nechce čekat: Nicméně během čekání nám místňák nabídl služby turistického průvodce (prý s licencí) a ubytování a jídlo u tety v Laudat - že bude levnější než v jediném hotelu v Laudat, Roxy's Guesthouse.
To nás sice potěšilo, ale pro nedostatek busů jsem se rozhodli pro cestu na jih do Scott's Head. Cestou k trhu, odkud jezdí autobusy na jih, jsme se ale orientačně zeptali taxikáře, kolik by vyšla cesta do Laudat. Prý nás dva za EC$104 odveze. Sice jsme věděli, že je to moc, ale co - souhlasili jsme a vyrazili podle původního plánu do Laudat, centra národního parku Morne Trois Pitons National Park.
O Laudat v dalším článku...

Náklady: banana bread EC$2.5, kafe EC$4.5, láhev vody EC$3.07, taxi do Laudat EC$105

Doprava o Laudat

Bus z Roseau jezdí denně v 9:00 s 13:00 ze zastávky ve Valley Road na rohu s Bath Street. Autobusák je Red, je to jediný autobus, klidně se ptejte přímo po něm. Cena EC$10 za osobu nebo EC$65 / US$25 za taxi (podle lokálního doporučení, my samozřejmě zaplatili o polovinu více).
Autobusy z Laudat do Roseau jezdí v 6:30, 9:30 a 13:30 ze zastávky dole ve vesnici (takový plácek) a staví i nahoře na hlavní křižovatce. Bývají dost plné pracujícími a dětmi jedoucími do školy.