Kanárské ostrovy - Gran Canaria

Pokud si chcete zpříjemnit zimní období, mohu vám doporučit dovolenou na Kanárských ostrovech. I když to pro mě nikdy nebyla destinace snů, levné letenky z Mnichova
a ranní teploty v Čechách kolem nuly mě rychle přesvědčily, že tato lokalita by mohla být v prosinci určitě zajímavá. Subtropické klima a golfský proud totiž zajišťují tomuto místu příjemné podmínky během celého roku.

Kanárské ostrovy patří pod Španělsko, takže ke vstupu nejsou potřeba žádná víza
a povolení. Navíc se zde díky čilému turistickému ruchu bez problému domluvíte
i anglicky nebo německy. Souostroví se skládá ze sedmi hlavních ostrovů, z nichž každý poskytuje trochu rozdílné podmínky pro trávení dovolené. Některé lákají spíše zarputilé turisty, jiné zase rodiny s dětmi. Atlantik také nabízí zajímavé podmínky pro potápěče.

Jelikož letecká společnost Norwegian, u které jsme si zakoupili akční letenky, nabízela týdenní lety pouze na ostrov Gran Canaria, nebylo se moc co rozmýšlet. Tento ostrov patří spíše k těm sušším s menším množstvím srážek převážně na jihu. To do jisté míry zajišťuje, že vám většinu dovolené nebude pršet. Proto jsme se také snažili vsadit na jistotu a vybrali si ubytování v jižním letovisku Maspalomas. Bohužel tento předpoklad v našem případě moc nefungoval. Vedlejší ostrov totiž zasáhla silná bouře a její pozůstatky nám zajistily v prvních dvou dnech trochu více deště než bychom si přáli.

Samotné letovisko je spíše shluk nejrůznějších hotelů a apartmánů, které nabízejí široký rozsah ubytování. My jsme si vybrali malé bungalovy Dona Rosa  na okraji, které sousedili s jedinou velkou atrakcí tohoto místa a to písečnými dunami. Součástí resortu byli dva bazény (jeden vyhřívaný) a bezplatné parkoviště.

První den na kanárských ostrovech jsme strávili průzkumem samotného městečka Maspalomas. Obhlédli jsme duny, prošli promenádu podél a přilehlá obchodní centra plná obchůdků se suvenýry, bary a restauracemi. Jedna z nich nás také zlákala na pozdní oběd. Vyzkoušeli jsme místní specialitu „kanárské brambory“ a jako správní vnitrozemci také nějakou tu mořskou rybu. Dle popisu v jídelním lístku se to zdálo být vcelku jasné, ale jaké bylo naše překvapení, když ryba byla studená, asi za syrova naložená do octa, zalítá jakýmsi bílým krémem
a chutnala jako zavináče v remuládě, k tomu teplé brambory. Bylo to jedno z nejdivnějších a co do chuti nejpřekvapivějších jídel, které jsem kdy jedla.

Druhý den dost pršelo, takže jsme se rozhodli jej strávit v hlavním a největším městě Kanárského soustroví, Las Palmas. Město má bohatou historii, která sahá až do středověku, stará část je protkána úzkými uličkami s koloniální architekturou. Její dominantou je bezpochyby katedrála a za zmínku stojí i dům Kryštofa Kolomba, který nyní hostí jeho muzeum.
Oběd jsme opět pojali tradičně a ochutnali místní tapas. Tapas je v podstatě normální jídlo, pouze je podáváno po malých porcích v podobě jakýchsi jednohubek, proto je možné si jich objednat více. Většinou nám stačilo cca 5 tapas, abychom se příjemně najedli. Jde většinou ruku v ruce s pivem.
Odpoledne se konečně ukázalo slunce a nalákalo nás k návštěvě nedaleké botanické zahrady. Rozkládá se podél zeleného svahu a najdete zde nespočet stromů, keřů, dokonce i malý prales a rozhlednou část věnovanou sukulentům a kaktusům. Otevřená je od rána do večera a vstup je zdarma.

Cestou zpět k našemu resortu jsme ještě chtěli zajet k vyhlídce na sopečný kráter Bandama (přes 1000 metrů široký a 200 metrů hluboký), který měl být nedaleko botanické. Bohužel fekální vůz na příjezdové cestě nám zhatil plány.
Následující slunečný den jsme využili k prohlídce města Puerto de Mogán. Je přirovnáváno k Benátkám, což se domnívám je trochu nadnesené, ale i tak je to fotogenické živé přístavní městečko s bílými domy a pláží. V pátek je tam navíc tradiční pouliční trh.

K potápění jsme se kvůli špatným podmínkám dostali až v neděli, to bylo den před odletem. Ponory jsme udělali dva na místě zvaném
El Cabron. Vstup do vody nebyl z nejsnadnějších a silný příboj to také příliš neusnadňoval, ale když už se člověk dostal do vody a odplaval dále od břehu, bylo vše v pořádku (teplota vody 21 stupňů). Pod vodu bylo krásně živo. Ukázala se nám početná hejna spíše větších ryb a dokonce jsme viděli chobotnici, murénu a malého žraloka (angel shark). Rozhodně mě toto místo velmi překvapilo a hodnotím jej více než pozitivně.

Potápěli jsme se s dive centrem Sun Sub. Fotky můžete najít v albu Grand Canaria na Picase.

Poslední den jsme věnovali průjezdu ostrova. Vyrazili jsme po klikaté silnici přímo na sever
a dojeli až na vyhlídku u města Tejeda (samotné město…teda spíše ospalá vesnice…není nijak zajímavé. Jediné, co zde funguje, je dle průvodce vyhlášená pekárna, která rozhodně stojí za návštěvu). Bohužel celá vyhlídka byla v mracích a teplota se pohybovala kolem osmi stupňů, takže jsme jen zdvořilostně vystoupili z auta a hned pokračovali dál. Při zpáteční cestě se nám také konečně podařilo dojed k Bandama kráteru, který byl v podstatě poslední zajímavou zastávkou na naší dovolené. Zbytek už byl jen v duchu balení a dojídání zbytků jídla.

Náklady:
Letenky: cca 2500 Kč za osobu
Parkoviště na letišti v Mnichově na týden: €40.50
Ubytování (bungalov s 2 ložnicemi pro 4 osoby, vybavená kuchyňka samozřejmostí): cca 18 000 Kč za 7 nocí
Půjčení auta: €80 na 7 dní

Hledáte zajímavé potápěčské lokality, odkazy na potápěčská centra, další tipy a rady? Koukněte na potápěčská místa, která jsme navštívili:

Karibik - Dominika (Soufriere, Scott's HeadSalisbury), Guadeloupe - Réserve Cousteau (vrak Le Gustavia)Španělsko - GibraltarŘecko - KefaloniaChorvatsko - Krk (Peltastis)Istria, Rabac (mapa dive center)Filipíny - Subic bay (vraky)Apo IslandAnilaoBaliAustrálie - Great Barrier Reef