Ostrov Marie-Galante

Den osmý, pátek 16/3

Rumy z Guadeloupe
Po vydatném spánku, který byl po včerejším přesunu třeba, jsme vstali v sedm ráno. Gabča byla hyperaktivní a vydala se po pečivo do patisserie-boulangerie za rohem. Teplý croissant a nějaká čoko-věc s poslední kávou. V 8 jsme byli připravení a vyrazili ven. Pošta přecpaná lidmi, půjčovny aut zavřené - navíc nikdo nemá scootery. Alespoň jsme se prošli po městě, třeba na rybí trh. Až v 9.30 se nám povedlo půjčit si scooter od firmy Magauto hnedka před přístavem ferry. Taková budka 2x2 metry to byla, a mám trochu pocit, že chlapík přivezl svůj vlastní scooter, protože pro něj někam šel. Byla to taky hrozná plečka, díry v kapotě, rozbité blinkry, odřený, pohromadě držel jen silou vůle, ale jel. Půjčovna Toto naproti měla zavřeno a otevřela hnedka poté, co jsme podepsali smlouvu u Magauta. Hnedka po vyjetí směr Capesterre se mi z něj povedlo vytáhnout 80km/h a předjet autobus s turisty.

Nakládání třtiny na jedné straně, rum na druhé
Ještě před příjezdem do Capesterre jsme dali zastávku na pláži, tomu se nedalo odolat. Celá cesta vedla podél ní. Capesterre samotné bylo malé městečko, nic moc k vidění. Koukli jsme na kostel a jeli dál. Severně od města byl první z hlavních cílů dne - destilerie Bellevue. Prohlídka byla bez průvodce a bez dozoru, prostě jsme se mohli procházet po továrně, koukat na várny, trubky, drtičku na třtinu, prostě všechno. V návštěvnickém centru byla ochutnávka zdarma. Já řídil, takže nepil, zato Gabča si dala kávový a čokoládový punch. Nevím, jestli to bylo tím rumem, ale Gabča pak i chtěla řídit scooter. Docela to dávala. První zatáčka ji trochu překvapila, zatáčela víc než Gabča myslela :) Ale všechno OK, nakonec Gabča dojela až do St Louis. Tam jsme si dali procházku a oběd v jedné ze dvou otevřených restaurací na pláži. Já měl Poulet Colombo (kuře) a Gabča tradiční Poisson Grille (pečená rybka).
Můj nápis po první vlně
Ze Saint-Louis jsme odjeli jen kousek na sever. Přímo podél silnice je to tam jedna dlouhá pláž, celé kilometry naprosto liduprázdných fantastických pláží. Zastavili jsme náhodně u malého mostu přes potok, zaparkovali scooter přímo na pláži a vrhli se do vod Karibského moře. Chvíle válení, koupání, já si postavil hrad (na který jsem byl pyšný a kterému se Gabča posmívala) a nápis v písku, prostě odpolední pohoda. Za celou dobu, co jsme tam byli, přešel jeden pár kolem, po silnici projelo několik aut, jedno zastavilo a z něj vyběhl chlapík se šnorchlem a harpunou v ruce a šel rybařit. V zátoce tak kilometr daleko byly vidět 3 jachty. A to bylo tak všechno, jinak nikde nikdo.
Mlýnů je všude plno
Kolem třetí už jsme měli válení dost a vyrazili jsme na cestu zpátky. V Saint-Louis jsme zastavili na prohlídku kostela (pěkný, ale ne zas tak moc), a pak před Grand Bourg v Habitat Roussel Trianon. To jsou ruiny nějaké usedlosti nebo továrny nebo cukrovaru, velice pěkné upravené místo, žádné vstupné. Na kraji města jsme natankovali, zastavili se v bytě na sprchu a převlečení, hurá na večer do města. V přístavu jsme byli v 5.30, ale v Magauto nikdo, přestože stánek je dokořán. Tak jsme sedli do baru a čekali (mimochodem, stejný bar jako předchozí den). Gabča si dala ti-punch, já vyzkoušel Corsair Malta beer. Z toho se vyklubal velmi sladký nealkoholický nápoj z melasy. Celkem mi chutnal, ale druhý jsem si nedal. Během pití jsme pozorovali Magauto. Kolem kroužili dva Francouzi, až se nakonec chlapík objevil a já mohl vrátit motorku. Vzal si klíčky a helmy a na scooter ani nekouknul. To nás utvrzovalo v dojmu, že nám půjčil vlastní a jinak že je vlastně vůbec nepůjčují. Tím jsme měli splněno a dali jsme si na oslavu druhou várku - já tentokrát ti-punch a Gabča normální Corsair beer. Nevím, jestli jsem už popisoval způsob přípravy ti-punch: dostanete prázdnou sklenici, plátek limetky, misku třtinového cukru a láhev místního rumu (rhum agricole), většinou v ní aspoň pár deci je. Do sklenice dáte lžičku cukru, vymačkáte limetu a hodíte jí k tomu a zalijete rumem podle chuti. Vše se dá míchat v různých poměrech, někdo raději sladší, někdo kyselejší, někdo raději více rumu. Jelikož mě rum chutná a bylo ho dost, lil jsem si poctivou míru. Až to u vedle sedící skupinky místních to vzbudilo obdiv. Zapředli jsme hovor s místním stavitelem (nejspíš zedníkem, nevím přesně), ten pil stejný rum, ale s trochou, podle jeho slov, "bee juice". Myslím, že to byl nějaký medový likér. Každopádně dobrý tip, pokud by někomu přestal chutnat ti-punch.
Rybička
Později jsme vyrazili sehnat něco malého k jídlu. Vybírali jsme ze stánků v přístavu, které s přicházejícím večerem postupně otevírali, až jsme skončili nejprve s bokitem se šunkou a sýrem a pak i 2 talíři grilované čerstvé ryby se salátem a banánem. To bylo malé nedorozumění, chtěli jsme jednu. Ale postavili jsme se k problému čelem a otevřenými ústy, a poradili si s ním myslím dost chlapsky.

Náklady: pečivo €3.1, půjčení motorky na den €26, oběd pro dva €28, pečivo €3, ti punch 2x€4, benzín do motorky €3.6, lahev vody €0.65, večeře (ryba) €35